Ringel S, cedille, etc.

Gebruik dit forum voor algemene vragen

Moderator: Henriette

Ringel S, cedille, etc.

Berichtdoor Dutchie » 03 Sep 2010, 09:30

Hallo allemaal, wij zijn net begonnen met Kurzweil. Ik ben bezig met het intypen van woordenlijsten maar kan nergens vinden hoe ik letters invoeg zoals de ringels S, de cedille etc. etc. Weet iemand hoe dat moet?

Alvast bedankt,
Dutchie

Re: Ringel S, cedille, etc.

Berichtdoor herman » 03 Sep 2010, 12:15

Kijk eens onder - vraagbaak - tab 2 daar is al het e.e.a. over de ß geschreven.
ç = alt + 0231
Ç = alt + 0199
ß = alt + 0223
Herman.
herman

Berichtdoor Dutchie » 03 Sep 2010, 14:28

Hallo Herman, Hartstikke bedankt. Nu kan ik tenminste z'n Duitse lesje intypen. Is er een lijst met alle invoegtekens(letters) ergens te vinden?

Groetjes,

Vera
Dutchie

Berichtdoor herman » 03 Sep 2010, 16:33

Ja, je kunt op het net alle ASCII codes vinden.
bv. op http://www.ascii-code.com
De eerste rij is de decimale waarde van het symbool (letter) die moetje intypen met de ALT-toets.
Let alleen wel op dat je de eerste 31 niet gebruikt, want dat zijn control caracters (voor het aansturen van functies naar b.v. printers in de DOS tijd moesten die vaak in een tekst worden opgenomen).
Het kan ook voorkomen dat sommige combinaties niet of anders werken dat heeft vaak met je gekozen caracterset te maken.

Succes ermee.
Herman.
herman

Berichtdoor Dutchie » 04 Sep 2010, 12:07

Hallo Herman, bedankt voor de info. De alt combinatie werkte bij mij niet. Ik heb nu het document in Word gemaakt en daarna in Kurzweil bewerkt.
Omslachtig maar nu kan ik tenminste alvast woordenlijsten voor mijn zoon maken. Nogmaals bedankt voor je reactie, ik blijf proberen. Vera
Dutchie

Berichtdoor herman » 04 Sep 2010, 13:13

Heb je ook de rechter ALT-toets (ALT_GR) geprobeerd?
Herman.
herman

Berichtdoor Tom » 08 Sep 2010, 16:53

Je kan ook binnen Windows de codes voor speciale tekens opvragen, hiervoor ga je naar start > alle programma's > bureau accessoires > systeemwerkset > speciale tekens

Met de knoppen 'Selecteren' en 'kopieren' kan je dan elk gewenst teken op je klembord zetten waarna je het in een andere applicatie weer kan plakken. Het letterype selectie menu bovenin laat je ook andere lettertypes selecteren mocht het teken wat je zoekt alleen in een ander lettertype beschikbaar zijn.
  • You know it's true love when you memorize her IP number to skip DNS overhead.
Gebruikers-avatar
Tom
Beheerder

Terug naar Algemene vragen/opmerkingen